czyli jak przeciwdziałać niewłaściwym zachowaniom w organizacji
Mobbing i dyskryminacja to jedno z najpoważniejszych zagrożeń, z jakimi może spotkać się organizacja. Bezpieczne i przyjazne środowisko pracy sprzyja efektywności pracowników. Aby zapobiegać tym zjawiskom, konieczne jest wykształcenie umiejętności identyfikowania oraz reagowania na nie, najlepiej na każdym szczeblu organizacji.
SZKOLENIE SKIEROWANE JEST DO
managerów średniego i wyższego szczebla, osób przełożonych (kierownicy, managerowie, zwierzchnicy), zobligowani do wykrywania i monitorowania pierwszych symptomów mobbingu, pracownicy firm,
w celu edukacji w tym zakresie, pomocy i rozwiązywania konfliktów wewnątrz organizacyjnych, do wszystkich pracowników firm, dla których ważnym elementem ich pracy jest komunikacja z współpracownikami oraz klientami
PROGRAM
MOBBING I DYSKRYMINACJA – JAK JE ROZPOZNAĆ/ODRÓŻNIĆ?
• Rodzaje dyskryminacji
• Uprzedzenia a dyskryminacja
• Zachowania, które nie są dyskryminacją
• Obrona przed dyskryminacją
• Czym jest mobbing?
• Jakie są przyczyny powstawania mobbingu?
MOBBING W PRAWIE MIĘDZYNARODOWYM, UNIJNYM I POLSKIM
• Uregulowania prawne
• Zasada równego traktowania w pracy
• Ciężar dowodu
• Odpowiedzialność prawna
• Zachowania niepożądane w świetle Międzynarodowej Organizacji Pracy
MOBBING W POLSCE I UNII EUROPEJSKIEJ – SKALA PROBLEMU/STATYSTYKI
• Najczęstsze formy stosowania mobbingu pracowników
• Sprawy zgłoszone
• Karalność sprawców
• Niepożądane zachowania a płeć
MOBBING A STYL ZARZĄDZANIA ZESPOŁEM PRACOWNIKÓW
• Kierunki mobbowania
• Taktyki
• Cechy mobbera
MOBBING I DYSKRYMINACJA – PRZYKŁADY
• Ze strony pracodawcy
• Wśród pracowników
• Ze strony osób trzecich np. klientów
SKUTKI
• Dla osoby mobbingowanej
• Dla przedsiębiorstwa
• Koszty społeczne
MOBBING – CZYLI JAK PRZECIWDZIAŁAĆ MOBBINGOWI W MIEJSCU PRACY
UPRAWNIENIA PRACOWNIKA ZWIĄZANE Z MOBBINGIEM
• W czasie trwania stosunku pracy
• Po rozwiązaniu stosunku pracy
• Co nie uznamy za mobbing, czyli zachowania nieposiadające znamion?
WEWNĘTRZNA POLITYKA ANTYDYSKRYMINACYJNA W PRZEDSIĘBIORSTWIE – JAK JĄ STWORZYĆ?
• Procedura skargowa
• Działania prewencyjne
• Komisja Antymobbingowa
PRACA NA DOKUMENTACH
• Wewnętrzna Polityka Przeciwdziałania Przejawom Dyskryminacji
• Ankieta diagnozująca problem dyskryminacji
• Oświadczenie o zapoznaniu się z Wewnętrzną Polityką Przeciwdziałania Mobbingowi i Dyskryminacji
• Protokół z przebiegu postępowania skargowego
STUDIUM PRZYPADKU/CASE STUDY
• Czy izolowanie pracowników w miejscu pracy to mobbing?
• Czy zapowiedź zwolnień grupowych jest mobbingiem?
• Czy subiektywne odczucia pracownika mają znaczenie?
• Czy plotki w miejscu pracy są mobbingiem?
• Czy pracodawca może bronić się przed niesłusznym oskarżeniem?
• Czy pracodawca może domagać się od sprawcy mobbingu zwrotu wypłaconego odszkodowania?
METODY PRACY
wykładowo-warsztatowa forma oraz omawianie przykładów razem z uczestnikami kilku przypadków sytuacji, na podstawie których będą musieli ocenić czy dane zachowanie jest mobbingiem, dyskryminacją, jakie działania mogą zostać podjęte. Takie ćwiczenie będzie przeprowadzane na zakończenie szkolenia po zapoznaniu się z treścią.
UWAGA! Po zapisaniu się na szkolenie i rejestracji, wszystkie kwestie techniczne będą przesyłane mailowo na dzień przed szkoleniem. Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dokonanie przedpłaty przed rozpoczęciem szkolenia. Organizator nie bierze odpowiedzialności za problemy techniczne lub zerwane połączenie ze strony uczestnika szkolenia.
W celu prawidłowego uczestnictwa w szkoleniu należy posiadać urządzenie (komputer z głośnikami, laptop z głośnikami, smartfon lub tablet) z dostępem do internetu, aby móc w pełni korzystać z możliwości jakie oferujemy. Proponujemy Państwu używać podczas szkolenia słuchawek z mikrofonem (istotne aby móc aktywnie uczestniczyć w interaktywnym wykładzie i mieć możliwość zadawania pytań nie tylko na czacie).
!! Odpowiedzi na pytania nie mogą być traktowane jako udzielenie porady prawnej. Doradztwo prawne może być realizowane jedynie na zlecenie w indywidualnie oznaczonej sprawie.
Adwokatka prowadząca Kancelarię Adwokacką, specjalizacja: prawo rodzinne, prawo pracy, prawo karne, w szczególności kwestie przemocowe. Od wielu lat współpracująca z Fundacją Centrum Praw Kobiet, gdzie prowadzi liczne szkolenia związane z przemocą, pomocą ofiarom przemocy i mobbingiem.
W CENIE SZKOLENIA UWZGLĘDNIONO
udział w szkoleniu (czas trwania zajęć ok. 4 godzin zegarowych, w zależności od interakcji uczestników) z możliwością zadawania pytań i wyjaśniania wątpliwości, materiały szkoleniowe w formie elektronicznej (istnieje możliwość dosłania wersji papierowej) oraz certyfikat ukończenia szkolenia.
Organizator szkolenia nie wyraża zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.
Godziny zajęć:
zajęcia rozpoczynają się o godzinie 9:00 a kończą o godzinie 13:00
logowanie i sprawdzanie ustawień: 8:40 – 9:00
W trakcie szkolenia na bieżąco można zadawać pytania.
Powyższe szkolenie możemy zrealizować dla Państwa w formie szkolenia zamkniętego po zmodyfikowaniu zgodnie z Państwa życzeniem.
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ
Agnieszka Paliszewska
tel. +48 532 425 622
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl
Anna Franik
tel. +48 531 099 692
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl