praktyczne podejście do badania wypadków
Wypadki przy pracy to zjawisko powszechnie występujące u każdego pracodawcy, bez względu na to jaki rodzaj działalności jest prowadzony i bez względu na to jakie czynności zlecane są pracownikom. Wypadki dotyczą w równej mierze zarówno pracowników fizycznych, jak i umysłowych i mogą się zdarzyć przy wykonywaniu najprostszych obowiązków. Z tych też względów każdy pracodawca powinien poświęcić swoją uwagę tej tematyce zwłaszcza, że wypadki przy pracy mogą prowadzić do bezpośredniej odpowiedzialności majątkowej pracodawcy, a także skutkować odpowiedzialnością karną.
Celem szkolenia jest zdobycie, usystematyzowanie i poszerzenie wiedzy z zakresu prawidłowego prowadzenia postępowania wypadkowego. W ramach szkolenia ekspert Państwowej Inspekcji Pracy zwróci uwagę na kluczowe zagadnienia związane z okolicznościami, które w przyszłości mogą przesądzić o wyłączeniu czy zmniejszeniu odpowiedzialności majątkowej pracodawcy. Uczestnicy poznają dobre praktyki stosowane podczas prowadzenia postępowania i przygotowywania dokumentacji oraz najczęściej popełniane błędy. Przedstawione zostaną również rozwiązania wykorzystywane w sytuacjach trudnych i nietypowych.
PO ZAKOŃCZENIU SZKOLENIA UCZESTNIK BĘDZIE
SZKOLENIE ADRESOWANE JEST DO
PROGRAM SZKOLENIA
1. Pojęcie wypadku przy pracy (definicja wypadku przy pracy, kategorie wypadków wg skutku, orzecznictwo sądowe interpretujące poszczególne elementy definicji)
2. Wypadki przy pracy zdalnej – dotychczasowa praktyka, zmiany w przepisach, praktyczne przykłady
3. Zgłaszanie wypadków do właściwych organów (terminy, zasady, sposób zgłaszania). Terminy zgłaszania wypadków oraz konsekwencje braku zgłoszenia
4. Zgłaszanie wypadków przez poszkodowanych lub pracowników będących świadkami lub posiadających wiedzę o wypadku – skutki braku zgłoszenia wypadku lub zgłoszenia w odległym terminie,
Procedura ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy
5. Powołanie zespołu powypadkowego – w jaki sposób, skład, zmiana składu w trakcie postępowania
6. Obowiązki zespołu powypadkowego (praktyczne sposoby zbierania informacji nt. okoliczności wypadku, zakres zbieranych informacji, wskazówki w zakresie kontaktów z innymi organami prowadzącymi własne postepowanie – policja, prokuratura, inspekcja pracy)
7. Praktyczne sposoby zbierania informacji od świadków wypadku oraz poszkodowanych – aktualne możliwości z wykorzystaniem m.in. komunikatorów internetowych
8. Sporządzenie protokołu powypadkowego (terminy, uwagi dotyczące treści protokołu powypadkowego – wina pracodawcy a wina poszkodowanego, dokumentowanie stanu nietrzeźwości, uzasadnienie nieuznania wypadku za wypadek przy pracy, wykorzystanie komunikacji elektronicznej, poczty tradycyjnej w celu zapoznania z treścią protokołu). Jak postępować w przypadku braku współpracy poszkodowanego bądź rodziny z zespołem powypadkowym
9. Kwalifikacja prawna wypadku
10. Przyczyny wypadku – co to jest przyczyna wypadku, jak prawidłowo formułować przyczyny wypadku, najczęściej popełniane błędy
11. Zapoznanie z treścią protokołu – w jaki sposób wnosić uwagi i zastrzeżenia – termin wniesienia, termin zapoznania poszkodowanego lub rodziny z treścią protokołu – czy z każdym protokołem należy zapoznać poszkodowanego bądź rodzinę
12. W jaki sposób zespół powypadkowy sporządza protokół - zdanie odrębne członka zespołu do treści protokołu
13. Możliwość zmiany treści protokołu po zatwierdzeniu przez pracodawcę
14. Sposób badania wypadków przez inspektorów pracy
15. Sesja pytań i odpowiedzi
Całość szkolenia uwzględnia bogatą praktykę Nadinspektora Państwowej Inspekcji Pracy z uwzględnieniem obowiązujących przepisów oraz swoich własnych doświadczeń związanych z analizą postępowań wypadkowych. Nadinspektor podpowie, jak postępować w sytuacjach kontrowersyjnych, które dopuszczają kilka wariantów możliwych rozwiązań.
UWAGA! Po zapisaniu się na szkolenie i rejestracji, wszystkie kwestie techniczne będą przesyłane mailowo. Organizator nie bierze odpowiedzialności za problemy techniczne lub zerwane połączenie ze strony uczestnika szkolenia.
W celu prawidłowego uczestnictwa w szkoleniu należy posiadać urządzenie (komputer z głośnikami, laptop z głośnikami, smartfon lub tablet) z dostępem do internetu, aby móc w pełni korzystać z możliwości jakie oferujemy. Proponujemy Państwu używać podczas szkolenia słuchawek z mikrofonem (istotne aby móc aktywnie uczestniczyć w interaktywnym wykładzie i mieć możliwość zadawania pytań nie tylko na czacie).
!! Odpowiedzi na pytania nie mogą być traktowane jako udzielenie porady prawnej. Doradztwo prawne może być realizowane jedynie na zlecenie w indywidualnie oznaczonej sprawie.
Nadinspektor PIP
nadinspektor pracy w Okręgowym Inspektoracie Pracy, specjalizuje się w tematyce wypadków przy pracy, autor licznych artykułów i publikacji z tej tematyki, wykładowca, doskonały szkoleniowiec.
Wybitny ekspert z wieloletnią praktyką i doświadczeniem w zakresie badania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Wysokie noty uczestników.
W CENIE SZKOLENIA UWZGLĘDNIONO
udział w szkoleniu (czas trwania zajęć ok. 7 godzin zegarowych, w zależności od interakcji uczestników) z możliwością zadawania pytań i wyjaśniania wątpliwości, materiały szkoleniowe w formie elektronicznej (istnieje możliwość dosłania wersji papierowej) oraz certyfikat ukończenia szkolenia.
Organizator szkolenia nie wyraża zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.
Godziny zajęć:
zajęcia rozpoczynają się o godzinie 9:00
logowanie i sprawdzanie ustawień: 8:40 – 9:00
W trakcie szkolenia na bieżąco można zadawać pytania.
Powyższe szkolenie możemy zrealizować również dla Państwa w formie szkolenia zamkniętego po zmodyfikowaniu zgodnie z Państwa życzeniem.
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ
Agnieszka Paliszewska
tel. +48 532 425 622
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl
Anna Franik
tel. +48 531 099 692
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl