w przedsiębiorstwie i firmie
Zasadniczym celem szkolenia jest analiza i ocena zapasów w przedsiębiorstwie, określenie optymalnych ilości zapasów dostosowanych do potrzeb produkcyjnych i rynkowych, określenie zapasów maksymalnych, zapasów bezpieczeństwa, kosztów zamrożonych kapitałów oraz analiza i wykorzystanie metod zarządzania zapasami.
CELE SZCZEGÓŁOWE SZKOLENIA
Podczas wykładów, ćwiczeń oraz konwersatoriów zakłada się osiągnąć następujące cele:
- dokonanie podziału zapasów według czynników ważności i kompleksowości zaopatrzenia,
- podejmowanie decyzji w zakresie sterowania zapasami,
- ustalenie zasad i metod planowania potrzeb materiałowych,
- wykorzystanie metod prognozowania do obliczenia wielkości zapasów w różnych okresach czasowych,
- określenie parametrów i normatywów planowania zapasów w przedsiębiorstwie,
- określenie wpływu ilości miejsc składowania na wielkość zapasów,
- obliczenie wielkości zapasów maksymalnych i zapasów bezpieczeństwa,
- obliczenie ekonomicznej wielkości partii dostaw, czasu zamawiania i organizacji ich przepływu,
- określenie struktury i wielkości kosztów tworzenia i utrzymania zapasów,
- kontrola i koordynacja przepływu zapasów w całym łańcuchu logistycznym,
- analiza i ocena wariantów rozwiązań w zakresie działań dotyczących gospodarowania zapasami w przedsiębiorstwie.
SZKOLENIE SKIEROWANE JEST DO
pracowników wszystkich komórek organizacyjnych łańcucha logistycznego (szczególnie zakupów, zaopatrzenia, dystrybucji i planowania) uczestniczących w zarządzaniu zapasami (zarówno surowcowymi, technicznych, jak i wyrobów gotowych).
PROGRAM SZKOLENIA
1. METODY KSZTAŁTOWANIA ZAPASÓW
- czynniki wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące zapasy
- przyczyny gromadzenia zapasów
- zapasy - konflikty logistyczne
- klasyfikacja zapasów według kryteriów ważności (metoda Pareto-Lorenza)
- inne metody podziału zapasów (np. XYZ)
- metody sterowania zapasami
2. RODZAJE POPYTU I JEGO WPŁYW NA WIELKOŚĆ I STRUKTURĘ ZAPASÓW
- rodzaje popytu i ich wpływ na poziomy i strukturę zapasów
- cykl życia produktu
- metody wyceny zapasów
3. OBSŁUGA KLIENTA I JEJ WPŁYW NA STRUKTURĘ I POZIOMY ZAPASÓW
- standardy obsługi klienta
- poziomy obsługi klienta
- wpływ przyjętych poziomów obsługi na wielkość poszczególnych grup zapasów
4. PLANOWANIE POTRZEB MATERIAŁOWYCH
- miejsce planowania potrzeb materiałowych w logistyce przedsiębiorstwa
- metody planowania potrzeb materiałowych
- analiza wielkości zapasów i częstotliwości dostaw według różnych metod planowania
5. ANALIZA POZIOMÓW (WIELKOŚCI) ZAPASÓW
- kalkulacja czasu składania zamówień
- czynniki wpływające na wielkość zapasów poszczególnych pozycji asortymentowych
- wielkość zapasów bieżących
- poziom zapasów bezpieczeństwa
- wielkość zapasów bezpieczeństwa w odniesieniu do miejsc składowania
- ocena punktu złożenia zamówienia (kiedy zamówić?)
- wpływ poziomu obsługi klienta na wielkość utrzymywanych zapasów
6. PROGNOZOWANIE WIELKOŚCI ZAPASÓW
- cele i zadania prognozowania
- metody wykorzystywane w prognozowaniu wielkości zapasów
- prognozowanie krótkoterminowe, średnio- i długoterminowe
- prognozowanie sezonowe
- analiza i ocena stosowanych metod prognozowania
7. KOSZTY ZAPASÓW
- koszty gromadzenia (tworzenia) zapasów
- koszty utrzymania zapasów
- koszty braku zapasów
- utracone przychody
8. EKONOMIKA DOSTAW
- ekonomiczna wielkość zamówienia (EWD)
- optymalizacja dostaw dla poszczególnych pozycji zapasów (ile zamówić?)
- optymalizacja dostaw grup towarowych
- inwestowanie w zapasy
- wielkość zapasów maksymalnych
- ekonomika dostaw przy zmiennej wielkości partii dostaw i zmiennej cenie zamawianych towarów
9. ZAGOSPODAROWANIE ZAPASÓW ZALEGAJĄCYCH I NIEROTACYJNYCH
- wielkość zapasów zalegających i nierotacyjnych
- sposoby postępowania z zapasami zalegającymi i nierotacyjnymi
10. MIERNIKI I WSKAŹNIKI ZAPASÓW
- podział mierników i wskaźników wykorzystywanych w ocenie zapasów
- wskaźniki rotacji zapasów magazynowych
- możliwości i potrzeby oceny struktury i poziomów zapasów
11. ANALIZA I OCENA WARIANTÓW ROZWIĄZAŃ W ZAKRESIE GOSPODAROWANIA ZAPASAMI
- usprawnienie procesu przepływu zapasów
- wdrożenie wariantów rozwiązań w zarządzaniu zapasami
- analiza i ocena usprawnień
METODY PROWADZENIA ZAJĘĆ
- wykłady (około 25-30% czasu)
- analiza przypadków
- case study
- praca w grupach w formie treningu menedżerskiego
Około 70 % zajęć jest organizowane w postaci ćwiczeń, gdzie uczestnicy rozwiązują różnorodne zagadnienia związane ze sterowaniem strumieni zapasów. W ramach szkolenia przewiduje się zaprezentowanie i analizę szeregu praktycznych metod wykorzystywanych przy zarządzaniu i optymalizacji poszczególnych rodzajów zapasów w przedsiębiorstwie, zarówno po stronie zapasów zaopatrzeniowych, jak i wyrobów gotowych.
DR NAUK EKONOMICZNYCH, EKSPERT Z LOGISTYKI I RESTRUKTURYZACJI PRZEDSIĘBIORSTW
Studiował Zarządzanie i Marketing w Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w Katedrze Systemów Logistycznych pod kierunkiem jednego z najwybitniejszych w Polsce i na świecie specjalistów
z logistyki - prof. dr. hab. Stefana Abta.
Specjalista z logistyki i restrukturyzacji przedsiębiorstw, a głównie z zakresu: zarządzania logistycznego przedsiębiorstwem, zarządzania zapasami, kosztów logistycznych, łańcuchów dostaw, procesów logistycznych, gospodarki materiałowej oraz gospodarki magazynwej. Wynikiem tych zainteresowań jest, między innymi opracowanie rozprawy doktorskiej (2003 rok) z zakresu optymalizacji procesów logistycznych oraz 19 prac naukowo - badawczych, z których większość została wdrożona do usprawnienia funkcjonowania przedsiębiorstw różnych branż.
Na początku swojej działalności współpracował między innymi z Instytutem Logistyki i Magazynowania w Poznaniu. Dziś jest niezależnym trenerem i doradcą z zakresu logistyki i restrukturyzacji przedsiębiorstw, współpracującym z szeregiem firm doradczych i szkoleniowych. Doświadczenie zawodowe zdobywał w przedsiębiorstwach produkcyjnych i logistycznych zarówno w Polsce, jak również zagranicą. Prowadził szkolenia i warsztaty doskonalące umiejętności kierownicze i zarządcze osób funkcyjnych, pracujących w logistyce i związanych z organizacją funkcjonowania łańcuchów dostaw wielu przedsiębiorstw.
Autor programów kształcenia i różnorodnych materiałów szkoleniowych. Od 21 lat zajmuje się działalnością szkoleniową i doradczą z zakresu logistyki i zarządzania. W dotychczasowej działalności szkoleniowej i wdrożeniowej, realizował szereg zadań: konferencje, szkolenia, opracowania z zakresu logistyki, wdrożenia nowych metod zarządzania i sterowania przedsiębiorstw.
Większość z wymienionych; były to szkolenia i treningi menedżerskie, w których uczestniczyli przedstawiciele zarządów, kierownicy komórek organizacyjnych, menedżerowie oraz pozostali pracownicy przedsiębiorstw różnych branż. Ponadto realizował specjalistyczne szkolenia zamknięte dla wybranych przedsiębiorstw, dotyczące różnorodnej tematyki z zakresu zarządzania, optymalizacji i funkcjonowania logistyki jako całości, jak również poszczególnych jej elementów.
W CENIE SZKOLENIA UWZGLĘDNIONO
zajęcia, wsparcie poszkoleniowe wykładowcy, poradnik/podręcznik dokumentujący przekazaną wiedzę w bardzo praktycznej formie, materiały pomocnicze, certyfikat ukończenia szkolenia, przerwy kawowe, lunch oraz parking hotelowy. Zapewniamy opiekuna z ramienia Centrum Szkoleń LIDERAP, który jest zawsze do Państwa dyspozycji podczas trwania szkolenia.
W przypadku wyboru szkolenia z noclegiem Centrum Szkoleń LIDERAP zajmuje się wszelkimi formalnościami związanymi z jego rezerwacją.
Godziny zajęć:
I dzień zajęcia rozpoczynają się o godzinie 9:00, a kończą o 17:00
II dzień zajęcia rozpoczynają się o godzinie 9:00, a kończą o 16:00
Powyższe szkolenie możemy zrealizować również dla Państwa w formie szkolenia zamkniętego po zmodyfikowaniu zgodnie z Państwa życzeniem.
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ
Agnieszka Paliszewska
tel. +48 532 425 622
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl
Anna Franik
tel. +48 531 099 692
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl