Jak skutecznie odzyskać należność bez negatywnych konsekwencji na przyszłe relacje biznesowe?
Sytuacja windykacyjna najczęściej jest sytuacją trudną i niezręczną. Wiele osób doświadcza trudnych dylematów. Dbałość o dobre relacje z Klientami naszej firmy to podstawa działalności każdej firmy i organizacji. Ale co zrobić w momencie kiedy Klient, nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań i staje się naszym dłużnikiem? Jak prowadzić proces windykacji, aby przyniósł oczekiwane efekty, a strategia odzyskiwania należności naszej organizacji była sprawna, przebiegała szybko i skutecznie, przy jednoczesnym zachowaniu dobrych relacji z Klientem? Szkolenie koncentruje się na miękkim aspekcie procesu windykacji, uczy jak zachować się w rozmowie windykacyjnej, aby szybko i skutecznie wyegzekwować należności, nie tracąc dobrych relacji z kontrahentem.
SZKOLENIE SKIEROWANE JEST DO
CELE SZKOLENIA
Dla firmy:
Dla uczestników:
PROGRAM SZKOLENIA
1. WSTĘP: JAK FIRMA MOŻE UŁATWIAĆ DŁUŻNIKOM NIEPŁACENIE NALEŻNOŚCI?
• Miejsce windykacji w procesie sprzedaży towarów i usług
• Strategie windykacyjne firm
• Błędy w polityce handlowej i windykacyjnej firm ułatwiające dłużnikom przeciąganie terminów zapłaty
Część praktyczna: Case study - analiza przypadku. Wypracowanie mechanizmów systemowych/firmowych zabezpieczających przez trudnymi dłużnikami.
2. DŁUŻNICY
• Uwarunkowania psychologiczne gry „Dłużnik”
• Elementy analizy transakcyjnej Erica Berna
• Kategorie dłużników i sposoby postępowania z dłużnikami, w zależności od kategorii
• Czy opłaca się windykować każdego dłużnika?
3. W ROLI WINDYKATORA. JAK ROZPOZNAĆ I CO ZROBIĆ GDY KLIENT KŁAMIE?
• Emocje w pracy windykatora
• Strategie postępowania: agresja, uległość, asertywność?
• Jakim windykatorem chcę być? Jakie wrażenie chcę robić na dłużnikach?
• Co już wiem i potrafię? O co potrzebuję zadbać w roli windykatora?
Część praktyczna: Ćwiczenia w parach z poziomu wiedzy. Ćwiczenia indywidualne na postawach. Ćwiczenia indywidualne i/lub w parach z poziomu umiejętności.
4. ROZMOWA WINDYKACYJNA – kluczowy moduł szkolenia
Początek rozmowy
• Przygotowanie do rozmowy.
• Jakie pierwsze wrażenie potrzebuje zrobić na dłużniku?
• Jak chcę zbudować swój wizerunek?
• Jak przedstawić cel rozmowy?
• Jak opanować emocje i stres?
• Komunikacja niewerbalna w roli windykatora.
Nawigacja rozmowy
• Techniki komunikacyjne pozwalające kontrolować rozmowę windykacyjną.
• Aktywne słuchanie.
• Rodzaje i techniki zadawania pytań.
Kłamstwa i wymówki stosowane przez dłużników – jak je rozpoznawać i na nie reagować?
• „Na pewno jutro zapłacimy.”
• „Biznes się nie kręci, nie mam tylu klientów co dawniej.”
• „Nie mam pracy”,
• „Niestety musiałem zapłacić innemu kontrahentowi/miałem inne płatności”
• „Nie płacę, bo mi inni nie płacą”
• „Nie zapłacę, bo złożyłem reklamację i czekam na wyjaśnienie”
• „Byłem na zwolnieniu”, „Miałem pożar magazynów”, „Okradli mnie”,
• Inne……
Negocjacje z dłużnikami
• Wyznaczanie celów/pułapów windykacyjnych
• Ustępstwa w trakcie windykacji
• Stopniowanie dolegliwości.
• Stawianie granic.
• Sankcje windykacyjne – prawne, wizerunkowe, systemowe, zawodowe i osobiste.
• Komunikacja niewerbalna w sytuacjach windykacyjnych
Finał rozmowy windykacyjnej
Część praktyczna:
ćwiczenie indywidualne, w parach lub zespołach w trakcie których uczestniczy poznają i przećwiczą techniki komunikacyjne, narzędzia i strategie windykacyjne - podsumowane zaaranżowanymi symulacjami rozmów.
5. KONTROLA I EGZEKWOWANIE USTALEŃ
6. PODSUMOWANIE SZKOLENIA
Dorota Dańczak Król
Doświadczony trener i szkoleniowiec. Certyfikowany CoachNormanBenettAcademy oraz EMCC z siedzibą w Londynie (European Mentoring and Coaching Council). Magister Prawa Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Zarządzania Personelem. Na co dzień zajmuje się kontaktami handlowymi z klientami firmy (w tym także kluczowymi klientami), aktywną sprzedażą i promocją produktów firmy, prezentacją oferty, negocjacjami oraz obsługą klienta. Wysokooceniany trener szkoleń sprzedażowych, z obsługi klienta (bezpośredniej i telefonicznej), komunikacji interpersonalnej, sztuki prezentacji i wystąpień publicznych, z zakresu coachingu.
Aktywnie uczestniczy w procesach rekrutacji, assessment i development center, współpracuje w przygotowaniu i prowadzeniu badań wewnątrz organizacji (min. badania tajemniczy klient) oraz badań na zewnątrz organizacji (badania satysfakcji klientów), współpracuje przy wdrażaniu systemów kompetencji, motywacyjnych, ocen.
Zrealizowała ponad 5000 h szkoleń i warsztatów, m.in: szkolenia wewnętrzne min. dla: BGŻ SA, Biuro Informacji Kredytowej S.A., RWE STOEN SA, ABC Data, FM Dental, Abbott, SKANSKA, Konkret Sp. z o.o., Inspirion Sp. z o.o., Kulik Sp. z o.o., Pragma Inkaso SA, Bank Gospodarstwa Krajowego i szkolenia otwarte min dla pracowników: PZU SA, PKO SA, WARS SA, Leroy Merlin, Carrefour Polska, Eurozet SA i wielu innych.
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ
Agnieszka Paliszewska
tel. +48 532 425 622
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl
Anna Franik
tel. +48 531 099 692
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl