Zasady asertywności w relacjach przełożony - podwładny
Asertywność to umiejętność wyrażania własnych uczuć, opinii, pragnień w różnych sytuacjach zawodowych w sposób otwarty i pozbawiony lęku, a zarazem respektujący uczucia i postawy innych. Asertywny Szef to taki który jasno stawia granice a nie uważa, że pracownicy się ich domyślą, wspiera a nie wyręcza, nagradza a nie schlebia, egzekwuje a nie krzyczy, udziela jasnych informacji, a nie krytykuje, a także wyciąga konsekwencje i umie odmawiać.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Sesja otwierająca szkolenie – „Wzmocnienie relacji osobistych pomiędzy uczestnikami spotkania”
2. Asertywność - prawo wyrażania siebie i swoich poglądów
• prawa i obowiązki osoby asertywnej oraz asertywne myślenie
3. Budowanie autorytetu Szefa
• określenie swoich praw jako szefa – Ćwiczenie – „Jako Szef mam prawo do….”
• jak Twoja mowa ciała wpływa, na to jak jesteś odbierany/a przez swoich pracowników
• asertywna mowa ciała – ćwiczenia z kamerą
• mimika twarzy
• gestykulacja i postawa ciała
• ubiór
• gesty asertywne – ćwiczenia
• gesty których należy unikać - scenki
• korzyści z bycia Asertywnym Szefem
4. Asertywność przełożonego - ćwiczenia, symulacje , nagrywanie i omawianie scenek rodzajowych
Blok 1. Skuteczna komunikacja asertywna
• test stylów komunikacyjnych
• komunikacja asertywna, uległa i agresywna – scenki
• prowadzenie rozmów z pracownikami, czyli: jak mówić i jak słuchać asertywnie
Blok 2. Bariery komunikacyjne
• jakie słowa i zwroty powodują walkę w relacjach zawodowych
• jakie słowa i zwroty powodują, że relacje są udane
• argumenty rzeczowe i argumenty „osobiste”
• argumentacja logiczna a argumentacja emocjonalna
• poznaj gesty, które prowokują do walki
• poznaj gesty, które tworzą atmosferę współpracy a nie walki
Blok 3. Techniki asertywne w praktyce Szefa
• techniki asertywnej rozmowy w sytuacjach trudnych z pracownikami
• radzenie sobie z trudnymi pracownikami
• nauka skutecznego, Szefowskiego: ‚„NIE”
• techniki odmowy pracownikom
• zdania budujące poczucie mocy szefa w konfliktowych sytuacjach z pracownikami
• rozpoznawanie i radzenie sobie z presją, manipulacją i krytyką
• zasady przekazywania swoich oczekiwań wobec pracowników
• zasady wydawania poleceń
• jak reagować na narzekanie podwładnych
• jak bronić się przed agresją
• sankcje i nagrody – zasady ich stosowania
• asertywne zasady prowadzenia rozmów doceniających z pracownikami
• nauka praktycznego zestawu psychologicznych narzędzi Szefa
• techniki obrony Szefowskiej decyzji
• asertywne udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej
5. Szef inteligentny emocjonalnie
• emocje w relacjach zawodowych – czym są i czy można je zagłuszyć?
• nauka rozpoznawania własnych emocji i emocji innych ludzi – gra psychologiczna
• jak akceptować „negatywne” emocje - praca indywidualna
• jak zachować spokój w trudnej sytuacji. Wydaje się to niemożliwe, a jednak dzięki inteligencji emocjonalnej możemy nauczyć się panować nad sobą w każdej sytuacji - analiza przypadków
• jak świadomie sterować swoimi emocjami w biznesie
• jak zarządzać swoimi emocjami, tak, abyś Ty sam decydował w jakich emocjach pragniesz być w każdej chwili
• jak wykorzystywać emocje do poprawy relacji z innymi ludźmi
• intuicja w pracy. Czym jest i czy warto się nią kierować w relacjach biznesowych?
• jak ćwiczyć inteligencje emocjonalną – scenki rodzajowe
• jak wykorzystywać emocje w konkretnych sytuacjach w pracy? – przykłady uczestników szkolenia ich omówienie i opracowanie strategii poradzenia sobie z nimi
6. Sesja zamykające szkolenie „Co zyskałeś?”. Plany na przyszłość
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ
Agnieszka Paliszewska
tel. +48 532 425 622
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl
Anna Franik
tel. +48 531 099 692
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl