Skuteczne metody i techniki motywowania pracowników
Zapraszamy Państwo do udziału w szkoleniu, podczas którego będziecie mieli Państwo możliwość rozwinięcia kompetencji w zakresie skutecznego motywowania pracowników, tak by z zaangażowaniem i efektywnie osiągali cele firmy. W trakcie szkolenia uczestnicy mają okazję przeanalizować własne doświadczenia w obszarze motywacji do pracy, co pozwoli nie tylko lepiej zrozumieć i utrwalić proponowane metody ale także wpływać na własną motywację do pracy w pożądanym kierunku. „Przy pomocy kar i nagród można prawie każdego zmusić do prawie wszystkiego, za wyjątkiem tego, co najważniejsze - by polubił robić to, co robi.” Brian Tracy
Niezależnie od tego, jakich zadań się podejmujemy i jakie cele sobie stawiamy, istnieje coś, czego w naszym życiu nie może zabraknąć – motywacji. Motywacja wyzwala w nas energię do tego, aby działać, pomaga wytrwać w postawionych sobie założeniach i podnieść się po niepowodzeniu.
Każdego z nas motywują i demotywują inne czynniki. Kluczem do sukcesu jest uświadomić je sobie i świadomie nimi zarządzać.
Niezależnie o tego, czy zarządzamy firmą, zespołem pracowników czy jesteśmy kierownikiem projektu potrzebujemy codziennie energii, wewnętrznej siły napędzającej nas do wykonywania zadań. A jeżeli chcesz kogoś motywować powinieneś zacząć od siebie. Nie wyobrażasz przecież sobie zdemotywowanego szefa próbującego skutecznej zmotywować pracowników.
Udział w szkoleniu dostarczy praktycznej wiedzy pozwalającej wypracować techniki motywacji, a także przełożyć tę wiedzę na praktykę.
SZKOLENIE ADRESOWANE JEST DO
Osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie, liderów, które chcą rozwinąć swoje kompetencje w zakresie motywowania pracowników oraz poszerzyć świadomość w obszarze własnej motywacji, by w ten sposób sprzyjać osiąganiu zawodowych celów.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Autoocena stylu motywowania pracowników
• motywatory, które działają na każdego uczestnika w różnych sytuacjach
• cechy dobrego szefa/kierownika, które pomagają motywować pracowników
• jak mówić, żeby ludzie nas słuchali?
• jak chwalić i wyrażać krytykę
• czym jest charyzma i czy trzeba się z nią urodzić?
• czynniki wpływające na zaangażowanie: materialne i niematerialne
2. Motywacja jako funkcja kierowania ludźmi i zarządzania. Motywowanie a przywództwo
• postawa przywódcy – 8 zasad lidera inspirującego wg Coveya. Ćwiczenie: koło przywództwa.
• motywowanie zespołu a automotywacja?
• ćwiczenie: Motywacja dodatnia i ujemna
3. Teorie motywacji i ich praktyczne zastosowania w organizacjach
• podstawowe podejścia do motywacji: behawioralne, humanistyczne, poznawcze
• elementy motywacyjne Herzberga
• zastosowanie teorii Maslowa-teoria potrzeb – aspekty celu, motywacji i kierunku działań..
• teoria X i teoria Y McGregora- rola i znaczenie
• potrzeba osiągnięć
• motywacja zewnętrzna i wewnętrzna-zależności i podstawa dobrego działania
4. Indywidualna motywacja pracownika
• jak motywować pracowników do pracy?
• umiejętność rozpoznawania i zaspokajania potrzeb pracowników
• osobowość pracownika a motywatory
• motywacja finansowa i pozafinansowa
• sposoby i zasady motywowania zespołu oraz pracowników
5. Wpływ automotywacji kierowników na podwładnych.
• analiza własnej motywacji. Jak motywować samego siebie ? Motywatory i demotywatory.
• styl kierowania zespołem a motywacja
• kierowanie a zarządzanie
• autorytet a autorytaryzm
• motywacja a poczucie wartości
6. Motywowanie zespołu
• rola lidera i style przewodzenia ludźmi
• współzawodnictwo w zespole
• teoria i rozwijanie sukcesu
• budowanie atmosfery zaangażowania i współpracy między pracownikami oraz lojalności pracowników
• ćwiczenie: “Tajemniczy demotywator”
7. Rodzaje motywów:
BODŹCE MATERIALNE
• stała część płacy - wynagrodzenie zasadnicze
• ruchoma część płacy - premie
• inne świadczenia niematerialne:
- nagrody rzeczowe lub finansowe
- kursy i szkolenia finansowane przez firmę
- deputaty, posiłki, dodatki na ubrania robocze
- bonusy: dodatki urlopowe, pakiety medyczne, ubezpieczenia na życie
- premie w formie akcji lub udziałów dla kierowników wyższych szczebli
• Bieżące i okresowe
BODŹCE NIEMATERIALNE (POZAPŁACOWE):
• awans
• planowanie indywidualnych karier pracowników
• oceny pracownicze
• systematyczna zmiana stanowiska
• pochwała, wyróżnienie, odznaczenia
• wzbogacenie pracy
• rozszerzenie zakresu pracy /stanowiska pracy
• kary/nagrody
8. Cel i jego znaczenie w motywacji
• zarządzanie celem
• SMARTER - zasady ustalania celów
9. Komunikacja motywująca
• motywacja płynąca z porozumiewania się
• informacja zwrotna o pracy jako podstawa motywowania
• (de)konstruktywna krytyka i konstruktywna pochwała
• odwoływanie się do zasobów i mocnych stron
• okno JOHARI
• przywoływanie sukcesów
• rozmowy korygujące zachowania i twórcze wykorzystanie błędów
• ćwiczenie: twórcze wykorzystanie błędów
10. Skuteczne motywowanie pracowników przy użyciu narzędzi niematerialnych, zasady systemów motywacyjnych
• motywacja wewnętrzna a zewnętrzna wśród pracowników. Motywowanie w programie i działaniu tzw. MBO.
• motywowanie niematerialne i materialne
11. Coaching jako narzędzia szefa w motywowaniu pracowników
• czym jest coaching
• coaching a doradztwo
• rodzaje coachingu – model GROW
• praca coacha w firmie
• relacja coach a pracownik
12. Motywacja a zmiana
• zarządzanie zmianą
• nowe wyzwania
• kreatywność
• osobowość a motywacja
• ryzyko zmiany a nowe możliwości
• stres i sposoby identyfikacji i łagodzenia stresu
13. Błędy motywowania
• co zabija w nas motywację a co wzmacnia?
• pieniądze a motywacja
• wpływ różnych czynników na poziom zaangażowania pracowników w krótkim i długim okresie (dwuczynnikowa teoria motywacji F. Herzberga)
• strach i rywalizacja w zarządzaniu ludźmi a system motywacyjny
14. Jak zapobiegać spadkowi motywacji i działać pozytywnie nawet w trudnych sytuacjach
• tworzenie pozytywnego informacyjnego sprzężenia zwrotnego
• pochwała i krytyka – jak je przekazywać by działały motywująco
• kara i wina kontra odpowiedzialność i zaangażowanie w skutecznym zarządzaniu
• jak działania menedżera mogą zwiększać stopień świadomości, samodzielności i odpowiedzialności pracowników (lub zmniejszać!)
15. Delegowanie zadań jako motywator związany z potrzebami wyższego rzędu
• rola odpowiedzialności w delegowaniu uprawnień
• zasady delegowania
• stopnie swobody w delegowaniu zadań
16. Zespół i atmosfera w zespole
• ćwiczenie: ”Ukryty szpieg”
• grupa otrzymuje do wykonania zadanie, każdy z uczestników ma je opisane na kartce, jedna z osób dostaje jednak inny opis, burzący pracę pozostałej grupy. Zadaniem jest określenie, która z osób ograniczała pracę grupy
• cel ćwiczenie: poznanie mechanizmów zakłócających atmosferę w zespole, dezorganizujących pracę zespołu, uświadomienie istoty wspólnych celów zespołu przy jednoczesnym istnieniu potrzeb indywidualnych
17. Motywacja , sukces osobisty a cele życiowe
• ćwiczenie: “Dream session”
• zajęcia w parach, osoba A odpytuje osobę B z celów na 30 lat, 5 i nadchodzący rok. Spisane w formie listy. Sugerowana oprawa refleksyjna – relaksacyjna muzyka, wyłączone światło itp.
• cel ćwiczenia: określenie roli zależności pomiędzy poziomem motywacji a dążeniem do sukcesu osobistego i realizacji życiowych celów, planowanie swoich celów jako stworzenie punktu odniesienia do badania satysfakcji
18. Podsumowanie
• ćwiczenie KONTRAKT – określamy te techniki lub metody, które zamierzamy po tym szkoleniu wdrożyć w życie
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ
Agnieszka Paliszewska
tel. +48 532 425 622
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl
Anna Franik
tel. +48 531 099 692
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl