rozwiązywanie konfliktów
Głównym celem szkolenia jest rozwijanie umiejętności poprawnej komunikacji opartej na wzajemnym szacunku, zrozumieniu i empatii. Docenianie różnorodności wśród członków zespołu oraz jak czerpać korzyści płynące z różnorodności osobowości. Celem szkolenia jest również doskonalenie wykorzystania własnych emocji do zwiększania osiągnięć oraz umiejętności interpersonalnych potrzebnych w inspirowaniu siebie i innych do rozwoju. Podczas szkolenia uczestnicy poznają różne style komunikacji oraz nauczą się odpowiednio współpracować z każdym z nich.
PROGRAM SZKOLENIA
1. Kultura organizacyjna i jej znaczenie w budowaniu zespołu.
Efektywna komunikacja w zespole. Czym jest zespół i jakie pełnimy w nim role.
• jakie elementy tworzą kulturę organizacyjną? Co ma wpływ na jej powstawanie?
• misja i strategia działania firmy i wynikające z niej standardy komunikacji wewnętrznej
• przepływ informacji w zespole
• jasność i zwięzłość komunikatów
• nieistniejące problemy, które sobie stwarzamy
• kreatywne rozwiązania
• co się dzieje w zespole przy braku informacji
• jak kształtować relacje oparte na zaufaniu i wzajemnym poszanowaniu
• aspekty dobrze funkcjonującego zespołu
• role i funkcje w zespole
Gra symulacyjna: „Zagadka Kryminalna” – gra pokazująca zasady pracy w zespole, różnice interesów, wspólne cele zespołu a cele poszczególnych grup/działów, jak ważne jest znalezienie wspólnego celu i rozwiązania.
2. Psychologia osiągnieć, czyli rola naszej automotywacji w dokonywaniu zmian. Wpływ zmiany własnego nastawienia i postawy na poprawną komunikację w zespole
• Czym jest zmiana ? Jak reagujemy na zmiany, fazy wprowadzanych zmian
• Opór przed dokonywaniem zmiany w swoim zachowaniu - dlaczego wolimy to co znane i sprawdzone, choć nie zawsze skuteczne
• Zmiana nastawienia kluczem do zwiększenia efektywności współpracy
• Zmiany zaczynamy od siebie - podejmowanie wyzwań i inicjatywy w działaniu
3. Rozwijanie własnych kompetencji i ich wpływ na rozwój zespołu – samodoskonalenie się oraz zwiększanie własnej efektywności.
• Samodoskonalenie się (co można zmieniać, a co warto zmieniać)
• Świadomość własnych możliwości i ograniczeń - moje JA (Okna Johari)
• Motywowanie siebie do zmian- główne czynniki i zasady budowania automotywacji
• Rola optymizmu i metody wzbogacania własnego potencjału. Wpływ optymizmu na współpracę w zespole
• Rola i znaczenie empatii w biznesie ( wyniki najnowszych badań)
• Analiza i wykorzystanie własnych emocji i umiejętność ich wykorzystywania do skuteczniejszego działania na polu zawodowym
• Analiza i wykorzystywanie negatywnych emocji, jako sygnałów do dokonywania konstruktywnych zmian
4.Trudne sytuacje w zespole – techniki radzenia sobie . Konflikt w zespole i jego dynamika- rozwiązuj zamiast prowokować.
- koło konfliktu (konflikt: struktury, interesów, danych, relacji, wartości)
- sytuacje powodujące konflikt – burza mózgów, moderowana przez trenera
- symptomy i przyczyny konfliktu (m.in.: zróżnicowanie zespołu, cechy osobowości, wzajemna zależność)
- komunikacja w sytuacjach trudnych - argumentowanie swoich racji
- style rozwiązywania konfliktów (unikanie, kompromis, współpraca) – kwestionariusz dla uczestników
- najczęstsze powody występowania sytuacji trudnych w zespole:
• Nastawienie pracownika
• Pracownik vs menadżer
• Pracownik vs pracownik
• Menadżer (autorytet)
- techniki radzenia sobie w trudnych sytuacjach:
• Dopasowanie i prowadzenie
• Refreming ( spojrzenie na sytuacje z perspektywy życia, doświadczenia, refleksja)
• Konfrontacja (wiedzy, doświadczenia, zrozumienia tych samych pojęć)
• Mediacja (menadżera pomiędzy pracownikami)
• Interwencja (konflikt w zespole pomiędzy pracownikami)
• Prowokacja
• Zamień „ale” na „i”
- metoda 4 kroków (FBI):
• Wysłuchanie
• Odzwierciedlenie emocji
• Parafraza / dopasowanie
• Prowadzenie do rozwiązania ( angażowanie do myślenia nad rozwiązaniem poprzez odwołanie się do zasobów wiedzy, doświadczenia danej osoby)
- narzędzia skutecznego rozwiązywania problemów w sytuacjach konfliktowych w zespole
5. Podsumowanie tematów, narzędzi, technik poznanych/przypomnianych podczas szkolenia. Wypracowanie „ZASAD SKUTECZNEJ KOMUNIKACJI w ZESPOLE”
EFEKTY szkolenia:
Zdobycie i doskonalenie umiejętności i zdolności z zakresu:
• Umiejętności skutecznego porozumiewania się
• Wpływania na zmianę czyjegoś sposobu postępowania i/lub przekonań
• Otwartego i bezpośredniego komunikowania się z innymi
• Rozumienia zachowań innych ludzi
• Konstruktywnego zachowania się w trudnych sytuacjach interpersonalnych
• Tworzenia przyjaznej atmosfery poprzez humor i optymizm
• Reagowania na odmienność
• Doceniania różności wśród członków zespołu
• Stosowania technik komunikacji jak wyjaśnianie, parafraza, odzwierciedlanie emocji, podsumowywanie
• Operowania empatią
• Pozostawania w dobrym kontakcie ze swoimi emocjami
• Wpływania na rodzaj i siłę własnych emocji (samokontrola)
• Wykorzystywania emocji do komunikowania się i budowania dobrych relacji
Wykształcenie i utrwalenie postaw:
• Otwartości na innych
• Akceptacji różnic między ludźmi
• Szacunku dla siebie i innych
• Zaangażowania i odpowiedzialności za relacje
• Wzmocnienie chęci do pokonywania własnych ograniczeń w komunikowaniu
• Zmiana przekonania, że za rozumienie komunikatu odpowiada odbiorca
• Poczucie pewności siebie
• Wzmocnienie motywacji do pracy nad sobą i odpowiedzialności za jasną, zwięzłą i konsekwentną komunikację
• Akceptacji własnej emocjonalności
• Odpowiedzialności za własny sposób emocjonalnego doświadczania rzeczywistości
• Świadomego rozwijania własnych zasobów emocjonalnych
• Odpowiedzialności za budowanie satysfakcjonujących relacji z innymi ludźmi
• Szacunku do siebie i większego zadowolenia ze swoich działań
METODOLOGIA STOSOWANA NA SZKOLENIU:
• dyskusja
• ćwiczenia grupowe i indywidualne
• gry strategiczne
• wymiana doświadczeń
• feedback
• obserwacja
• mini wykład interaktywny
• role playing
• enerigizery
Andrzej Zdanowski
Od kilkunastu lat tworzy i prowadzi zespoły sprzedażowe wyznając zasadę Napoleona Bonaparte, że „ armia baranów dowodzona przez lwa, jest skuteczniejsza niż armia lwów dowodzona przez barana”. Jego atuty to bogate doświadczenie i praktyka w zarządzaniu grupami sprzedażowymi. Liczne nagrody oraz referencje od firm będących liderami rynku potwierdzają te osiągnięcia.
Na swoim koncie ma liczne szkolenia i kursy z zakresu sprzedaży. Posiada przygotowanie merytoryczne do prowadzenia szkoleń z zakresu sprzedaży, negocjacji, motywacji, sondowania potrzeb, rekrutacji pracowników potwierdzone certyfikatami. Ukończył kurs menadżerski z cyklu „Licencja na kierowanie” organizowany przez Centrum Edukacji INFOR Training i Wyższą Szkołę Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie (prowadzone m.in. przez Zbigniewa Nęckiego, Roberta Krolla, Roberta Busztę, Joannę Heidtman i Marka Skałę). Kurs z zakresu coachingu prowadzony przez Andrzeja Szulca. W 2014/2015r. ukończył Akademię Profesjonalnego Coachingu.
Na zaproszenie rządu kanadyjskiego odbył w Kanadzie miesięczny kurs trenerski w ramach projektu The Canadian International Development Agency oraz The Internacional Livestock Management Schools. Projekt przygotowywał uczestników do zarządzania, szkolenia i prowadzenia zespołów producentów rolnych.
Swoim doświadczeniem menadżerskim dzieli się na łamach portali internetowych i gazet. Za serię artykułów na tematy publicystyczne został 3-krotnie wyróżniony w plebiscycie czytelników SIR. Dla portalu www.treco.pl pisał porady w cyklu „Od menadżera do trenera”.
"Uczestnicy moich szkoleń podkreślają umiejętność przekazywania aktualnej wiedzy w oparciu o konkretne przykłady oraz własne doświadczenie. Stawiam na praktykę i kształtowanie konkretnych umiejętności wychodząc z założenia, że sama wiedza nie wystarczy do osiągnięcia założonego celu. Z tego wynika forma prowadzonych przeze mnie szkoleń, która pozwala uczestnikom nabyć i wyćwiczyć pożądane zachowania."
Z wiedzy i doświadczenia eksperta skorzystali m.in.: ZIBI, Ilpol, Deutsche Bank, Tarczyński SA, S – cabling, Techmet, Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej, Carl Zeiss, Dekspol Września, SIKLA, Edpol Hurt Motoryzacyjna, Ojega, Komagra, Rational Polska, PGNiG Wrocław, MetApmlico Life, PSS Społem, Top Service, GoldenLine, Toys R Us, PPHU Specjał, PartnerXXI, Premium Trade, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, PriceWaterhouseCoopers, OBR Backer, KERMI, Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie, PUK Tónsmeier, PKPP Lewiatan, Bauformat, T-MOBILE, PB Ambit, HILTON Inn Garden, BBI Development NFI S.A., SuperPHARM, PAROC, General Electric Centrum Projektowania Silników Lotniczych, Szwedzkie Biuro Techniczne, Agata Meble, Eurogate, PKF Consult, Brunata, Inter Cars, AmRest, Jaga Polska, Lubawa SA, EXPO XXI, Matras, Japan Tobacco International, AUCHAN Polska, Itella, Senator Polska, Staropolskie Wędliny, Martifer Polska, TRIAS Sp z o.o., Boxes Prestige, MM Neupacking, Edpol, ZETO, PGNiG Zgorzelec, PREMA Kielce, Makromed, Grupa Condohotel, Tubądzin Management Group Sp. z o.o., T-MOBILE, Defo, Lentex, Carrefour Polska, JYSK, Profi, PGE.
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ
Agnieszka Paliszewska
tel. +48 532 425 622
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl
Anna Franik
tel. +48 531 099 692
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl