Szkolenie dotyczy niezwykle istotnego elementu zarządzania logistycznego, jakim jest sterowanie zapasami w przedsiębiorstwie i może zostać dostosowane na potrzeby firmy do wykorzystania w procesie zaopatrzenia lub dystrybucji. Współcześnie na rynku wygrywa się dysponując LEPSZYM PRODUKTEM co oznacza nie tylko tańszym ale równie również lepszym jakościowo czy dostarczanym zgodnie z potrzebami czasowymi i ilościowymi. Aby to zapewnić, na sukces przedsiębiorstwa muszą pracować wszystkie piony i działy organizacji. Jednym z elementów jest zarządzanie właściwym poziomem zapasów, ale w funkcjonalności zarówno zaopatrzenia jak i produkcyjno - sprzedażowej. Ponieważ sprzedaż czy produkcja często mają ograniczenia rynkowe to szczególny nacisk kładziony jest na pion zaopatrzenia. Tu na pewno mówimy o dwóch podstawowych zadaniach - cenach zakupu ale również co bardzo ważne szczupłym zarządzaniu zapasami. W założeniu zakupy mają funkcjonalność „przedmiotową” dla sprzedaży produktu ale są równie istotne. Lean Management to model zarządczy i kultura organizacji, kompetencje liderów i pracowników oraz zaangażowanie i zrozumienie wizji i celów przedsiębiorstwa przez wszystkich tam zatrudnionych. Lean Management stawia wszystkim poprzeczkę wyżej. Wszystkie działania muszą być realizowane w oparciu o sprawdzoną metodologię, zasady i procedury. Znajomość zasad zarządzania, motywacja, delegowanie zadań oraz komunikacja zewnętrzna i wewnętrzna to droga do sukcesu. Tylko organizacja która cały czas się rozwija technologicznie, ale również organizacyjnie ma szansę być bardziej konkurencyjną. W obliczu wymogu Lean Management jak niski stanów zapasów czy perfekcyjny czas dostaw, rosną również wymogi w stosunku do działu zaopatrzenia. I trzeba pamiętać że niższa cena zakupu nie zawsze oznacza taniej dla organizacji. Prawidłowo stosowany Lean Management oraz Lean Manufacturing to patrzenie „szerokokątne” i kompleksowe. To znakomite narzędzie optymalizujące, a nie tylko cięcie cen i kosztów.
KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW
W trakcie szkolenia dzięki interaktywnej pracy na szkoleniu, analizie case study, wiedzy i doświadczeniu trenera uczestnicy osiągną korzyści w zakresie wiedzy:
1. Zdobyta wiedza
2. Zdobyte umiejętności
PROGRAM SZKOLENIA
1. ZARZĄDZANIE, PROGNOZOWANIE I OPTYMALIZACJA ZARZĄDZANIA ZAPASAMI W KONTEKŚCIE CELÓW ORGANIZACJI
• Model biznesowy organizacji cele, struktura
• Jak nie tracić pieniędzy – cele organizacji a proces zakupu?
• Jak zamawiać - czy to nie tak jak tankowanie samochodu?
• Zapasy to zawsze koszt – invectory w przedsiębiorstwie
- zapasy na stanie
- ekonomiczna wielkość dostaw (Economic Order Quantity Model– EOQ)
- dostawy w toku
- VMI (Vendor Managed Inventory) – zapasy u dostawcy
• Organizacja i zarządzanie procesem zakupu dla - firmy produkcyjnej i handlowej
• Make or buy? Jak poprzez proces zakupu wypracować przewagę konkurencyjną
2. KLUCZOWE ELEMENTY W METODOLOGII LEAN MANUFACTURING
• Zarządzenie procesowe nie tylko hasło - jak stosować je w praktyce
- prezentacja mapy do działań Lean - graficznie zaprezentowane powiązania między elementami procesu (stanowiska, działy)
- zacznijmy od planowania - wspólne planowanie działań w organizacji w oparciu o S&OP (sale & operations planning)
• Efektywność i organizacja działań na poszczególnych etapach
- wpływ poszczególnych osób na pewność realizacji zadania
- praca w zespołach – Team Problem Solving
- metody określania problemów - diagram Ischikawy, zasada Pareto, burza mózgów, histagram, wykresy korelacji itp.
3. DOBÓR, WERYFIKACJA I AUDYT DOSTAWCÓW W KATEGORIACH LEAN MANAGEMENET – CZY NALEŻY BAĆ SIĘ ZMIAN?
• Rynek monopolistyczny, innowacyjny a elastyczność?
• Kryteria doboru dostawców w procesie – współpraca długo a krótko terminowa, wolumen, elastyczność itp.
• Kryteria doboru, ocena i metody oceny dostawców min. portfelowa i rankingowa
• Procesy zakupowe vs. poziom obsługi klienta - kryteria ocen i standardy
4. NEGOCJACJE W PROCESIE ZAKUPOWYM DROGĄ DO EFEKTYWNOŚCI ZAKUPÓW
• Specyfika i organizacja negocjacji handlowych w procesie zakupowym
• Negocjacje sprzedażowe i zakupowe model i istota różnic
• Procesowe podejście do negocjacji – profil negocjatora
• Obszar i pozycja negocjacyjna ZOPA i BATNA
• Techniki i zachowania w negocjacjach
• Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów w negocjacjach
• Podsumowanie negocjacji, zapisy uzgodnień
5. NOWOCZESNE ROZWIĄZANIA W PROCESIE ZAKUPOWYM
• Koncepcja Kaizen jako forma doskonalenia organizacji
• System „dokładnie na czas” – JIT (just in time), Kanban, SMED i POKE-YOKE
• Czy musimy czuć się zawsze przegranym lub przegranym – współpraca z monopolistą
• Może nie transakcja a relacja – zasady współpracy wg Vested Outsourcing
6. UMOWY W PROCESACH WSPÓŁPRACY Z DOSTAWCAMI
• Zabezpieczenie przedsiębiorstwa przed skutkami współpracy z nierzetelnym kontrahentem
- kary umowne, egzekucja
- zasady wyłączności
- metodologia zmiany cen
• Kontrakty dotyczące współpracy z dostawcami – partnerstwo i prawo
- zapisy obligatoryjne i zapisy doprecyzowujące współpracę
- zapisy logistyczne zabezpieczające elastyczność, terminowość itp.
- zapisy zabezpieczające standard jakościowy oraz dopuszczenie do produkcji
- odpowiedzialność dostawcy – procesy reklamacyjne
- przepływ dokumentacji, uprawnienia, poufność współpracy (NDA)
7. PERSONEL DZIAŁU ZAKUPÓW PROFIL, WYMAGANE KOMPETENCJE I UMIEJĘTNOŚCI
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ
Agnieszka Paliszewska
tel. +48 532 425 622
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl
Anna Franik
tel. +48 531 099 692
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl