Beneficjentem procesu przewozu jest Klient-Dostawca i Odbiorca. W procesie często uczestniczy podmiot załadowczy czy spedytor to za prawidłowy przewóz, a w szczególności zabezpieczenie towarów odpowiada Kierowca i Przewoźnik pod nadzorem Klienta –Magazyn. To na nich spada odpowiedzialność za powstałe szkody czy „wyważenie” samochodu. To oni mogą być obciążeni wielotysięcznymi karami, a nawet odpowiedzialnością za katastrofę w ruchu lądowym. Ocenia się, że nawet 25% wypadków samochodów ciężarowych związanych jest z niewłaściwym zabezpieczeniem ładunku. Nawet gdy przewożona jest tzw jednostka transportowa bez szczegółowej identyfikacji to obowiązkiem przewoźnika jest takie jej zabezpieczenie aby w procesie nie mogły powstać szkody i zagrożenia dla produktu i ludzi. A odpowiedzialność wielokrotnie wzrasta gdy mówimy o produktach z grupy ADR. Ważne jest przestrzeganie 10 przykazań właściwego zabezpieczenia ładunku (produktu) .
Celem tego szkolenia jest:
pokazanie jak optymalizować i wykorzystywać różne sposoby zabezpieczenia towarów w procesie transportu aby minimalizować potencjalne szkody transportowe. Szkolenie pokaże również jak rozkładają się wymogi i odpowiedzialność na różnych uczestników transportu wg obowiązujących przepisów prawnych jak Prawo Przewozowe , Konwencja CMR, Incoterms 2010 i umowa ADR.
Szkolenie ma na celu jak stworzyć klarowny system wymogów, instrukcji i procedur od kierowcy oraz koordynatorów ze strony Klienta (magazyn), który pozwoli być w zgodzie z przepisami i wymogami klienta. Ważne jest aby przyjęte rozwiązania i procedury były skuteczne w unikaniu szkód i realizacji wzajemnych oczekiwań i wymogów. W szkoleniu zagadnienia będą omawiane na podstawie przykładów praktycznych i wsparciu prezentacji multimedialnej.
PROGRAM SZKOLENIA
I. PROCES TRANSPORTU MUSIMY CZY CHCEMY UCZESTNICZYĆ W PROCESIE PRZEWOZU
1. Współpraca z Klientem. Zlecenie spedycyjne czy Umowa logistyczna jako efekt myślenia całościowego o zapewnieniu bezpieczeństwa towarów w tym ładunków ADR
2 Podstawowe zasady przewozu i załadunku towarów. Ograniczenia systemowe w zakresie wagi i wymiarów
3. Różne zakresy działania w usłudze transportu - jak osiągnąć efekt synergii ale jednocześnie doprecyzować odpowiedzialność za zabezpieczenie produktów zarówno po stronie kierowcy jak i magazynu
4. Klient, magazyn, spedytor, przewoźnik i kierowca- obowiązki i prawa stron w uzgodnieniach i zapisach umowy
II. OPTYMALIZACJA RYZYKA W PROCESIE ZAŁADUNKU I PRZEWOZU PRAKTYKA A WYMOGI PRAWNE
1. Dlaczego pojazdy nie są z gumy? Optymalizacja wagowa i przestrzenna zgodnie z wymogami Klienta (Magazynu) i ograniczeniami prawnymi
2. „My Kierowcy wielkich TIR-ów” fizyka a sposób załadunku pojazdów – jak uniknąć strat „ z własnej kieszeni” i w jakości transportowanego produktu
3. Wymogi co do sposobu załadunku i transportu a podstawiany pojazd:
a) Elastyczność przestrzeni ładunkowej ( plandeka „firanka”, demontowane elementy nadbudowy, kosze paletowe itp.)
b) Istotne elementy w procesie przewozu ( konstrukcja, mocowania itp.)
c) Odpowiedzialność przewoźnika w obsłudze około przewozowej – dokumentacja, zwrot palet itp.
4. 10 przykazań prawidłowego zabezpieczenia ładunku
5. Zabezpieczanie ładunków standardowych (przewożonych na nośnikach paletowych) oraz niestandardowych gabarytowych tzw. jednostek colii:
6. Ważne podstawy prawne w wymogach załadunku i zabezpieczenia towaru:
a) Ustawa Prawo przewozowe – transport krajowy zabezpieczanie i szkody
b) Konwencja CMR w transporcie międzynarodowym zakres stosowania w zakresie związanym z załadunkiem i zabezpieczeniem
c) Zasady Incoterms 2010 a odpowiedzialność za powstałe szkody
d) Ubezpieczenia: OC Przewoźnika i CARGO - jak je rozumieć i prawidłowo egzekwować odszkodowania od zakładów ubezpieczeń
e) Przewóz produktów z grupy ADR – odpowiedzialność magazynu i przewoźnika
7. Osprzęt mocujący –pasy, liny, stojaki, kliny, urządzenia specjalistyczne
III. NAJLEPSZE PRAKTYKI I NOWOCZESNE ROZWIĄZANIA W ZAKRESIE ZABEZPIECZENIA PRODUKTU W TRANSPORCIE
1. Outsourcing usługi transportu a elementy zabezpieczenia towaru – zapisy formalne w zleceniu i umowie współpracy
2. Omówienia przykładów prawidłowego i nieprawidłowego załadunku i zabezpieczenia pojazdów
3. Zapisy zabezpieczające realizację uzgodnionych zadań –jak rozwiązywać problem na zasadzie uzgodnień, ugody i nie trafiać do sądu
4. Odpowiedzialność przewoźnika a odpowiedzialność pojedynczego kierowcy
5. Straty rzeczywiste i potencjalne mogące wystąpić przy złym zabezpieczeniu towarów przy załadunku
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ
Agnieszka Paliszewska
tel. +48 532 425 622
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl
Anna Franik
tel. +48 531 099 692
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl