w przedsiębiorstwie i firmie
Zasadniczym celem szkolenia jest analiza i ocena zapasów w przedsiębiorstwie, określenie optymalnych ilości zapasów dostosowanych do potrzeb produkcyjnych i rynkowych, określenie zapasów maksymalnych, zapasów bezpieczeństwa, kosztów zamrożonych kapitałów oraz analiza i wykorzystanie metod zarządzania zapasami.
CELE SZCZEGÓŁOWE SZKOLENIA
Podczas wykładów, ćwiczeń oraz konwersatoriów zakłada się osiągnąć następujące cele:
- dokonanie podziału zapasów według czynników ważności i kompleksowości zaopatrzenia,
- podejmowanie decyzji w zakresie sterowania zapasami,
- ustalenie zasad i metod planowania potrzeb materiałowych,
- wykorzystanie metod prognozowania do obliczenia wielkości zapasów w różnych okresach czasowych,
- określenie parametrów i normatywów planowania zapasów w przedsiębiorstwie,
- określenie wpływu ilości miejsc składowania na wielkość zapasów,
- obliczenie wielkości zapasów maksymalnych i zapasów bezpieczeństwa,
- obliczenie ekonomicznej wielkości partii dostaw, czasu zamawiania i organizacji ich przepływu,
- określenie struktury i wielkości kosztów tworzenia i utrzymania zapasów,
- kontrola i koordynacja przepływu zapasów w całym łańcuchu logistycznym,
- analiza i ocena wariantów rozwiązań w zakresie działań dotyczących gospodarowania zapasami w przedsiębiorstwie.
SZKOLENIE SKIEROWANE JEST DO
pracowników wszystkich komórek organizacyjnych łańcucha logistycznego (szczególnie zakupów, zaopatrzenia, dystrybucji i planowania) uczestniczących w zarządzaniu zapasami (zarówno surowcowymi, technicznych, jak i wyrobów gotowych).
PROGRAM SZKOLENIA
1. METODY KSZTAŁTOWANIA ZAPASÓW
- czynniki wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące zapasy
- przyczyny gromadzenia zapasów
- zapasy - konflikty logistyczne
- klasyfikacja zapasów według kryteriów ważności (metoda Pareto-Lorenza)
- inne metody podziału zapasów (np. XYZ)
- metody sterowania zapasami
2. RODZAJE POPYTU I JEGO WPŁYW NA WIELKOŚĆ I STRUKTURĘ ZAPASÓW
- rodzaje popytu i ich wpływ na poziomy i strukturę zapasów
- cykl życia produktu
- metody wyceny zapasów
3. OBSŁUGA KLIENTA I JEJ WPŁYW NA STRUKTURĘ I POZIOMY ZAPASÓW
- standardy obsługi klienta
- poziomy obsługi klienta
- wpływ przyjętych poziomów obsługi na wielkość poszczególnych grup zapasów
4. PLANOWANIE POTRZEB MATERIAŁOWYCH
- miejsce planowania potrzeb materiałowych w logistyce przedsiębiorstwa
- metody planowania potrzeb materiałowych
- analiza wielkości zapasów i częstotliwości dostaw według różnych metod planowania
5. ANALIZA POZIOMÓW (WIELKOŚCI) ZAPASÓW
- kalkulacja czasu składania zamówień
- czynniki wpływające na wielkość zapasów poszczególnych pozycji asortymentowych
- wielkość zapasów bieżących
- poziom zapasów bezpieczeństwa
- wielkość zapasów bezpieczeństwa w odniesieniu do miejsc składowania
- ocena punktu złożenia zamówienia (kiedy zamówić?)
- wpływ poziomu obsługi klienta na wielkość utrzymywanych zapasów
6. PROGNOZOWANIE WIELKOŚCI ZAPASÓW
- cele i zadania prognozowania
- metody wykorzystywane w prognozowaniu wielkości zapasów
- prognozowanie krótkoterminowe, średnio- i długoterminowe
- prognozowanie sezonowe
- analiza i ocena stosowanych metod prognozowania
7. KOSZTY ZAPASÓW
- koszty gromadzenia (tworzenia) zapasów
- koszty utrzymania zapasów
- koszty braku zapasów
- utracone przychody
8. EKONOMIKA DOSTAW
- ekonomiczna wielkość zamówienia (EWD)
- optymalizacja dostaw dla poszczególnych pozycji zapasów (ile zamówić?)
- optymalizacja dostaw grup towarowych
- inwestowanie w zapasy
- wielkość zapasów maksymalnych
- ekonomika dostaw przy zmiennej wielkości partii dostaw i zmiennej cenie zamawianych towarów
9. ZAGOSPODAROWANIE ZAPASÓW ZALEGAJĄCYCH I NIEROTACYJNYCH
- wielkość zapasów zalegających i nierotacyjnych
- sposoby postępowania z zapasami zalegającymi i nierotacyjnymi
10. MIERNIKI I WSKAŹNIKI ZAPASÓW
- podział mierników i wskaźników wykorzystywanych w ocenie zapasów
- wskaźniki rotacji zapasów magazynowych
- możliwości i potrzeby oceny struktury i poziomów zapasów
11. ANALIZA I OCENA WARIANTÓW ROZWIĄZAŃ W ZAKRESIE GOSPODAROWANIA ZAPASAMI
- usprawnienie procesu przepływu zapasów
- wdrożenie wariantów rozwiązań w zarządzaniu zapasami
- analiza i ocena usprawnień
METODY PROWADZENIA ZAJĘĆ
- wykłady (około 25-30% czasu)
- analiza przypadków
- case study
- praca w grupach w formie treningu menedżerskiego
Około 70 % zajęć jest organizowane w postaci ćwiczeń, gdzie uczestnicy rozwiązują różnorodne zagadnienia związane ze sterowaniem strumieni zapasów. W ramach szkolenia przewiduje się zaprezentowanie i analizę szeregu praktycznych metod wykorzystywanych przy zarządzaniu i optymalizacji poszczególnych rodzajów zapasów w przedsiębiorstwie, zarówno po stronie zapasów zaopatrzeniowych, jak i wyrobów gotowych.
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ
Agnieszka Paliszewska
tel. +48 532 425 622
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl
Anna Franik
tel. +48 531 099 692
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl