z elementami perswazji i wywierania wpływu - warsztat Tomasza Piotra Sidewicza
„Sztuka negocjacji to interdyscyplinarna dziedzina, wymagająca znajomości ludzkiej natury, ekonomii, prawa, psychiatrii, komunikacji i wielu, wielu innych przedmiotów, a nie samych technik i zasad negocjacji!” Tomasz Piotr Sidewicz
Bardzo wielu osobom poruszającym się w świecie biznesu wydaje się, że prowadzenie negocjacji sprowadza się do postawienia swoich warunków i obstawianiu przy nich. Wiele osób mylnie postrzega świat negocjacji, bardzo często przez pryzmat siły organizacji, na rzecz której negocjują, pozycji społecznej oraz niestety swojego EGO. Praktyka biznesowa pokazuje, że kiedy czują, że po drugiej stronie mają do czynienia z bardzo silnym partnerem zaczynają wpadać w impas (POSTAWA PSA OGRODNIKA), a kiedy tracą czujność w wyniku zmęczenia niemożliwością dogadania się w znacznej mierze ulegają drugiej stronie, która posługując się metodami perswazyjnymi a często wręcz manipulacyjnymi nakłoniła ich do współpracy na swoich warunkach (trudni klienci, wytrawni negocjatorzy, szantażyści emocjonalni).
Negocjacje to sztuka umiejętnego załatwiania interesów, oparta o mądrze prowadzoną grę COŚ ZA COŚ. Ta pozornie prosta gra rządzi się swoimi prawami, które za każdym razem są inne ponieważ każdy nowy partner jest inny. Ważną rzeczą w trakcie negocjacji jest rozumienie, że jeżeli sięgnie się po manipulację (techniki negocjacyjne) trzeba liczyć się z dylematem więźnia (teoria gier matematycznych) i umieć zarządzać tzw wypłatami. Oznacza to, że jeżeli ktoś tobą manipuluje, a ty rozpoznajesz tę manipulację to musisz szybko podjąć decyzję czy się mścić, czy wybaczyć i iść dalej. Brak umiejętności zarządzania dylematem więźnia upośledza skuteczność negocjacyjną.
Szkolenie dedykowane jest dla menedżerów, którzy uważają, że świetnie negocjują i są gotowi podjąć wyzwanie, aby w poligonowym boju doświadczeń negocjacyjnych dowiedzieć się, które obszary ich umiejętności można jeszcze doszlifować, oraz dla menedżerów, którzy są otwarci na nowe doświadczenia, bez względu na ich skuteczność negocjacyjną.
Udział w szkoleniu/treningu i rozwój własnych kompetencji zmusza do opuszczenia swojej strefy komfortu psychicznego. Szkolenie/trening o charakterze zadaniowym pozbawione jest charakteru stricte wykładowego/slajdowego/scenkowego.
PROGRAM SZKOLENIA
DZIEŃ PIERWSZY – Negocjacje – Wprowadzenie - Kompetencje
1. Siła charakteru i charyzma w pracy negocjatora
2. Różne osobowości to różni negocjatorzy – dlaczego o tym zapominamy?
3. Skąd wiesz, że będziesz dobrym negocjatorem?
4. Obalamy mity negocjacji
5. Zasady komunikacji w negocjacjach. Praktyczna prezentacja technik oraz zasad prowadzenia negocjacji – analiza video case
6. Czy każdy po tym szkoleniu zostanie Harry Potterem? Magiczne triki i techniki nie istnieją. To czy narzędzia zadziałają zależy od wielu czynników, które trzeba wziąć pod uwagę zanim się po nie sięgnie
7. Scenariusze negocjacyjne – siła oraz słabość pozycji negocjacyjnych - co trzeba wziąć pod uwagę negocjując współpracę? – analiza video case
8. Kardynalne błędy popełniane w procesie negocjacji i sposoby ich naprawienia/zamaskowania
DZIEŃ DRUGI – Negocjacje – Poziom Zaawansowany
1. Dylemat negocjatora – ile stylów negocjacji mamy do wyboru? - Różne szkoły negocjacji podają różne style negocjacji, np zasadniczy, miękki, twardy. Jak to wygląda w praktyce?
2. Jak wykorzystać trudne sytuacje do przełamania oporu partnera
3. Słowa klucze w negocjacjach - jak mówić językiem korzyści
4. Kiedy już wiesz, że się nie dogadasz, co zrobić aby nie palić mostów?
5. Blef w negocjacjach, sposoby blefowania oraz wykrywania blefu
6. Wywieranie wpływu na innych – czy można unikać manipulacji podczas negocjacji
7. Zamykanie negocjacji
8. Zakończenie szkolenia - pytania i odpowiedzi - analiza strategii stosowanych przez uczestników w negocjacjach na bazie osiągniętych przez nich wyników oraz zakończenie szkolenia i wręczenie nagrody
METODY PRACY PODCZAS SZKOLENIA
Szkolenie składa się z 3 modułów:
• Teoretycznego, który pozwala ugruntować swoją wiedzę i zrozumieć interdyscyplinarność negocjacji (20% czasu szkolenia)
• Analitycznego, którego celem jest analiza wybranych case study przedstawiających w 100% naturalne negocjacje zarejestrowane na materiale VIDEO (40% czasu szkolenia)
• Praktycznego, związanego z prawdziwymi negocjacjami, które rozgrywane są pomiędzy uczestnikami szkolenia a ekspertem. Ćwiczenia są tak prowadzone przez eksperta aby sprawdzić przede wszystkim charakter (postawa), pewność siebie, asertywność, podatność na wpływ ze strony innych i umiejętność wpływania na innych i perswadowania w procesie negocjacji. W trakcie ćwiczeń stworzone są naturalne warunki do działań negocjacyjnych, których wynik przekłada się na stan posiadania. Popełniony błąd może diametralnie zmienić przebieg ćwiczenia na korzyść kogoś innego. Emocje oraz postawy uczestników wpływają na innych w trakcie ćwiczenia. Zaletą ćwiczeń jest ich naturalność, ponieważ to uczestnicy tworzą ich zasady, negocjując je między sobą. Udział w ćwiczeniach gwarantuje uzyskanie odpowiedzi dotyczącej dalszych obszarów rozwoju w zakresie negocjacji, komunikacji, perswazji. Dobrze wykonane ćwiczenia przez uczestników nie powinny być tzw. grą o sumie zerowej – czyli NIE powinny się zakończyć - Ja wygrywam a Ty przegrywasz. Scenariusz ćwiczeń przewiduje WIN – WIN. Co ciekawe, uczestnicy rzadko korzystają z takiej możliwości.
Dlaczego wieloturowe ćwiczenia negocjacyjne są lepsze od szkoleniowych scenek?
• Uczestnicy biorą udział w prawdziwych realnych sytuacjach. Nie odtwarzają scenek i nie wchodzą w aktorskie role, które z racji braku lub nadmiaru posiadanych atrybutów mogą być dla nich zbyt abstrakcyjne do prawidłowego wykonania
• Podczas szkolenia, na potrzeby ćwiczenia/scenki nie szuka się tzw kozła ofiarnego – ratownika, który wybawi innych z konieczności opuszczania strefy komfortu i brania udziału w ćwiczeniu/scence. Gra negocjacyjna jest tak skonstruowana, aby każdy uczestnik mógł na własnej skórze poczuć istotę negocjacji, które prowadzi, ze wszystkimi konsekwencjami swoich decyzji, lub też ich braku
• Ćwiczenia nie są prymitywną symulacją. Wszystko w trakcie ćwiczeń dzieje się naprawdę. Emocje w generowane po jednej stronie stołu przekładają się na emocje po drugiej stronie stołu
• Negocjacje składają się z tur, które pozwalają uczestnikom sprawdzić się zarówno w taktykach negocjacyjnych (krótkie posunięcia negocjacyjne) jak również w dłuższych strategiach negocjacyjnych, które mają ich zaprowadzić do określonego wcześniej celu. (Dylemat więźnia)
• Ciągłość ćwiczeń pozwala uczestnikom negocjować korzyści na przyszłość, bez konieczności myślenia wyłącznie w kategoriach doraźnych, co ma miejsce w trakcie standardowych scenek
• Negocjacje z jednym partnerem mogą mieć duży wpływ na negocjacje z następnym
• Ze względu na wieloturowy aspekt ćwiczeń oraz tzw iterowany dylemat więźnia (teoria gier matematycznych), uczestnicy na własnej skórze mogą doświadczyć konsekwencji swoich negocjacji z tym samym partnerem, który w następnej turze może chcieć się zrewanżować za poczynioną mu krzywdę z wcześniejszej tury (naruszona zasada win – win)
• Na potrzeby dalszej ewaluacji prowadzony jest arkusz wyników uzyskiwanych przez poszczególnych graczy. Obiektywne dane z arkusza mogą służyć do oceny kompetencji uczestników w danym obszarze treningu (1)
• Przyswajanie wiedzy przez uczestników opiera się o tzw. „pamięć emocjonalną”, która jest zdecydowanie trwalsza niż pamięć logiczno-mechaniczna. Uczenie polega na tym, że otaczający świat w grze odpowiada w realny sposób na nasze posunięcia, a my zapamiętujemy wynik tego procesu. Np. w życiu dziecko uczy się zależności między pedałowaniem a utrzymywaniem równowagi na rowerze. Uczestnik treningu uczy się na własnych błędach, które popełnia w trakcie ćwiczeń
• Uczestnicy zawsze otrzymują błyskawiczną informację zwrotną w postaci osiągniętego efektu negocjacji/wywierania wpływu/perswazji. Jeżeli któryś z nich popełnił błąd, szybko odczuwa to na swoim stanie posiadania. Stan posiadania w grze zawsze generuje określona emocję a te w przypadku powtarzania się, pozostają na stosunkowo długi czas i powodują strukturalne, trwałe zmiany w pamięci, co staje się inwestycją na całe życie
• Szkolenie wymaga od uczestników kreatywności, zaangażowania i działania. Bierna postawa uczestnika uniemożliwia mu poznanie siebie oraz swoich obszarów dalszego rozwoju. Innymi słowy – samo przyglądanie się jak inni ćwiczą nie gwarantuje trwałego przyswojenia umiejętności miękkich. Pozwala jedynie opanować dane zagadnienie teoretycznie a nie praktycznie
• Każdy uczestnik, który zaangażował się w ćwiczenia i starał się na 100% swoich możliwości wychodzi ze szkolenia bogatszy o doświadczenie praktyczne przekładające się na opanowaną przynajmniej jedną technikę, z obiektywną informacją zwrotną na swój temat, a nie daną mu ex katedra przez trenera
• Trener w ćwiczeniach nie unika interakcji z graczami. Daje to graczom możliwość sprawdzenia swoich umiejętności względem trenera
• W opinii samych uczestników największą wartością jest możliwość zobaczenia siebie samego w AKCJI, co jest nieocenionym źródłem informacji o nich samych
TOMASZ PIOTR SIDEWICZ
wybitny ekspert w dziedzinie zarządzania, perswazji, wywierania wpływu i negocjacji. 25 lata życia zawodowego, w tym 24 lat pracy na własny rachunek wykształciły w nim przekonanie, że sztuka zarządzania nie sprowadza się do wydawania rozkazów i grożenia palcem. Sukces w zarządzaniu wymaga znajomości ludzi, ich motywacji, predyspozycji i kompetencji. Bez znajomości ludzkiej natury nie ma mowy o sukcesie w zarządzaniu. Specjalizuje się w podnoszeniu efektywności menedżerów. Posługuje się mottem "W biznesie mam tylko to co sam wynegocjuję".
Dzieli się wiedzą i doświadczeniem z handlowcami, kupcami i menedżerami, którzy widzą potrzebę rozwoju swoich kompetencji. Szkolenia, które prowadzi to poligon praktycznych i często trudnych doświadczeń, nie omawianie wyświetlanych slajdów.
Wspiera firmy i ich menedżerów w zarządzaniu oraz negocjowaniu wielomilionowych kontraktów (największa transakcja przekraczała 1.400.000.000 PLN).
Posiada dyplom Uniwersytetu w Michigan, z zakresu znajomości języka angielskiego jako drugiego języka.
Doświadczenie zawodowe oraz profesjonalizm potwierdzone są licznymi referencjami od klientów, udziałem w medialnych przedsięwzięciach oraz współpracą ze światem biznesu i mediami.
Autor licznych artykułów dla pism branżowych, takich jak Essence Magazine, Businessman Magazine, Puls Biznesu, Rzeczpospolita z zakresu technik sprzedaży, negocjacji, wywierania wpływu, analizy pisma oraz analizy lingwistycznej wykorzystywanych w biznesie. Wydawca oraz Redaktor naczelny czasopisma internatowego „Wiedza to Władza”.
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ
Agnieszka Paliszewska
tel. +48 532 425 622
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl
Anna Franik
tel. +48 531 099 692
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl