odpowiedzialność spedytora, dochodzenie roszczeń z tytułu umowy przewozu towarów
Podczas szkolenia nasz ekspert omówi praktyczne oraz prawne aspekty funkcjonowania spedycji i transportu krajowego oraz międzynarodowego. Na szkoleniu zostaną omówione wszystkie kwestie związane z reklamacjami i dochodzeniem roszczeń.
CELE SZKOLENIA
SZKOLENIE ADRESOWANE JEST DO
PROGRAM SZKOLENIA
1. Wprowadzenie
• Umowa przewozu i umowa spedycji
- jako podstawy reklamacji
- na co warto zwrócić uwagę zawierając umowę
- jak zabezpieczyć się przed reklamacjami na etapie zawierania umowy
• Tryby i formy zawierania umów
• Źródła prawa a procedury reklamacyjne, wyszukiwanie przepisów prawnych, regulaminy przewoźników i spedytorów, jak prawidłowo czytać akty prawne, gdzie szukać wzorów pism reklamacyjnych
• Orzecznictwo związane z procedurami reklamacyjnymi – gdzie szukać informacji o sposobie rozstrzygania sporów związanych z reklamacjami
• Konwencje międzynarodowe regulujące transport międzynarodowy
• Zasady odpowiedzialności z Kodeksu cywilnego
• Konsument – jako uprzywilejowana strona umowy przewozu; klauzule niedozwolone
2. Reklamacje związane z umową przewozu
• Specyfika umowy przewozu, wyłączenia, błędy w umowach, prawa i obowiązki stron umowy
• Elementy umowy przewozu – przedmiot przewozu, trasa, wynagrodzenie przewoźnika
• Forma zawarcia umowy
• List przewozowy, ilość listów, informacje niezbędne w liście, dodatkowa dokumentacja
• Strony umowy przewozu i ich status
• Prawo przewoźnika do odmowy przewozu
• Stan przesyłki
• Załadunek – możliwe ryzyka, prawa i obowiązki stron, zasady odpowiedzialności
• Wydanie przesyłki, problemy z doręczeniem
• Niemożność doręczenia przesyłki – sposoby postępowania
• Likwidacja przesyłki – procedura postępowania
• Reklamacja:
- utrata, ubytek, uszkodzenie, opóźnienie, zwłoka
- prawidłowa procedura postępowania „krok po kroku”
- niezbędna dokumentacja
- terminy
- błędy, których należy się wystrzegać
- wezwanie do zapłaty
- wyłączenie odpowiedzialności przewoźnika
- osoby upoważnione do składania reklamacji
• Odszkodowanie – miarkowanie wysokości odszkodowania, granice odpowiedzialności
• Oddanie przesyłki do przewozu innemu przewoźnikowi – możliwe warianty odpowiedzialności
• Prawo zastawu na przesyłce – jak zabezpieczyć swoje wynagrodzenie
• Przedawnienie roszczeń
3. CMR a reklamacje – procedury reklamacyjne zgodnie z Konwencją Wiedeńską o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów
• Kiedy należy stosować Konwencję
• Zawarcie umowy – na co zwrócić szczególną uwagę zawierając umowę
• Odpowiedzialność przewoźnika, opóźnienie
• Reklamacje i roszczenia (niezbędna dokumentacja, tryb postępowania, terminy)
• Nieważność postanowień sprzecznych z Konwencją
4. Reklamacje związane z umową spedycji
• Umowa spedycji a umowa przewozu – różnice między umowami, najczęściej popełniane błędy przy zawieraniu umowy spedycji, charakterystyka umowy spedycji
• Prawa i obowiązki stron umowy spedycji
• Spedytor przewoźnikiem – na co należy zwrócić uwagę
• Odpowiedzialność spedytora a odpowiedzialność przewoźnika - różnice
• Wyłączenie odpowiedzialności spedytora
• Procedura reklamacyjna
- utrata, ubytek, uszkodzenie, opóźnienie
- niezbędna dokumentacja
- tryb postępowania „krok po kroku”
- terminy
- osoby upoważnione do składania reklamacji
• Odszkodowanie – wysokość odszkodowania i zasady jego ustalania, granice odpowiedzialności
• Zastaw na przesyłce – jak zabezpieczyć swoje wynagrodzenie
5. CARGO, OC – jak najlepiej ubezpieczyć ładunek
• Różnice w ubezpieczeniach – jak najlepiej ubezpieczyć swój ładunek
• Warianty ubezpieczeń – na co należy zwracać uwagę
• Wyłączenia – jak chronią się ubezpieczyciele
6. INCOTERMS 2010
• Umowa czy Incoterms – co ma pierwszeństwo, praktyczne zastosowanie Incoterms
• Błędny Incoterms – realizacja umowy i rozliczenia
• Zakres zastosowania Incoterms
• Terminologia związana z Incoterms – na co zwracać uwagę
• Charakterystyka reguł
- reguły dla wszystkich środków i gałęzi transportu
- reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego
7. Studium przypadków
METODY PROWADZENIA ZAJĘĆ
Łukasz Świderek
Prawnik, adwokat, przewód doktorski w Zakładzie Prawa Gospodarczego i Handlowego Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego; wykładowca na uczelniach wyższych; akredytowany wykładowca na Kursie dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa (Kurs Ministerstwa Skarbu Państwa); od wielu lat prowadzi wysoko oceniane warsztaty szkoleniowe (zrealizowanych ponad 8000 godzin dydaktycznych); ponad 15-letnia praktyka w obsłudze prawnej klientów korporacyjnych i procesów inwestycyjnych – specjalizacja
w zakresie prawa cywilnego, prawa gospodarczego (w tym prawa spółek i kontraktów), prawa upadłościowego i naprawczego; ekspert kilku renomowanych kancelarii prawnych (adwokackich
i radcowskich); prelegent na międzynarodowych, ogólnopolskich i regionalnych konferencjach naukowych; autor licznych publikacji naukowych (artykuły, książki) m.in. :
Autor licznych publikacji, książek, między innymi:
• "Spółki handlowe w pytaniach i odpowiedziach", wyd. I i II ,
• "Umowy handlowe w pytaniach i odpowiedziach", wyd. I,
• "Instytucje prawa handlowego w projekcie kodeksu cywilnego" - "Prokura", Przegląd Prawa i Administracji LXXXIV,
• "Prawno-podatkowe skutki przekształcenia spółki. Wybrane regulacje”,
• "Status notariusza jako punkt wyjścia do zmian w ustawie Prawo upadłościowe i naprawcze”,
• "Proponowane zmiany w prawie upadłościowym i naprawczym – wybrane regulacje”,
• "Czy faktura VAT jest wystarczająca, by udokumentować wniesienie wkładu do spółki cywilnej lub handlowej”,
• "Arbitraż - alternatywa dla sądownictwa powszechnego",
• "Sąd Arbitrażowy przy Dolnośląskiej Izbie Gospodarczej - nowe możliwości"
Wygłoszone referaty na konferencjach naukowych:
• „Ochrona konsumenta w prawie wspólnotowym”
• „Etyka w życiu gospodarczym”
• „Dokument elektroniczny”
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ
Agnieszka Paliszewska
tel. +48 532 425 622
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl
Anna Franik
tel. +48 531 099 692
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl