Praktyczne warsztaty
Wypadki przy pracy to zjawisko powszechnie występujące u każdego pracodawcy, bez względu na to jaki rodzaj działalności jest prowadzony i bez względu na to jakie czynności zlecane są pracownikom. Wypadki dotyczą w równej mierze zarówno pracowników fizycznych, jak i umysłowych i mogą się zdarzyć przy wykonywaniu najprostszych obowiązków. Z tych też względów każdy pracodawca powinien poświęcić swoją uwagę tej tematyce zwłaszcza, że wypadki przy pracy mogą prowadzić do bezpośredniej odpowiedzialności majątkowej pracodawcy, a także skutkować odpowiedzialnością karną.
CELEM SZKOLENIA
Jest zdobycie, usystematyzowanie i poszerzenie wiedzy z zakresu prawidłowego prowadzenia postępowania wypadkowego. W ramach szkolenia ekspert Państwowej Inspekcji Pracy zwróci uwagę na kluczowe zagadnienia związane z okolicznościami, które w przyszłości mogą przesądzić o wyłączeniu czy zmniejszeniu odpowiedzialności majątkowej pracodawcy. Uczestnicy poznają dobre praktyki stosowane podczas prowadzenia postępowania i przygotowywania dokumentacji oraz najczęściej popełniane błędy. Przedstawione zostaną również rozwiązania wykorzystywane w sytuacjach trudnych i nietypowych.
SZKOLENIE ADRESOWANE JEST DO
PROGRAM SZKOLENIA
1. Wypadki przy pracy
• aktualny stan prawny
• definicje
• pojęcie wypadku przy pracy
• pojęcie wypadku traktowanego na równi z wypadkiem przy pracy
• pojęcie zdarzenia potencjalnie wypadkowego
• podział wypadków według skutków (śmiertelny, ciężki, zbiorowy)
• zakres odpowiedzialności osób kierujących, służb bhp, służb utrzymania ruchu, szeroko rozumianego kierownictwa zakładu
2. Państwowa Inspekcja Pracy a wypadek przy pracy
• procedury postępowania organów PIP przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy zgłoszonych przez pracodawców
• zakres przedmiotowy protokołu z kontroli przeprowadzonej w związku z badaniem przez inspektora pracy okoliczności i przyczyn wypadku
• stosowanie środków prawnych przez Inspektora Pracy, gdy pracodawca nie uznał zdarzenia za wypadek przy pracy, błędnie ustalił okoliczności i przyczyny wypadku
3. Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy w zakładzie
• zasady zgłaszania i rejestracji wypadków (zgłaszanie, zespół powypadkowy, wnioski i środki profilaktyczne itp.)
• obowiązki pracodawcy w związku z zaistniałym wypadkiem
• skład i czynności zespołu powypadkowego
• uprawnienia poszkodowanego w związku z postępowaniem powypadkowym
• środki profilaktyczne związane z wypadkami przy pracy – obowiązki pracodawcy
• badania wypadkowości w zakładzie pracy
• analiza wypadków – metody, przykłady
• orzecznictwo Sądu Najwyższego – przykłady
4. Dyskusja i podsumowanie
W części praktycznej przewidziano ćwiczenia połączone z omówieniem rozwiązań indywidualnych problemów uczestników. Grupa słuchaczy otrzyma zadania polegające na samodzielnym sporządzeniu dokumentacji powypadkowej.
PO ZAKOŃCZENIU SZKOLENIA UCZESTNIK BĘDZIE
DYREKTOR ODDZIAŁU PIP/NADINSPEKTOR PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY
Z wieloletnią praktyką i doświadczeniem w zakresie badania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Jest autorem publikacji w tym zakresie w czasopismach: ATEST, Inspektor Pracy, Praca Zdrowie Bezpieczeństwo. Specjalizuje się w kontrolach technicznego bezpieczeństwa pracy, w szczególności przestrzegania przepisów dyrektyw nowego podejścia oraz spełniania wymagań minimalnych dla maszyn. Należy do zespołu inspektorów pracy zajmujących się nadzorem rynku wyrobów (maszyny, środki ochrony indywidualnej).
DODATKOWYCH INFORMACJI UDZIELAJĄ
Agnieszka Paliszewska
tel. +48 532 425 622
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl
Anna Franik
tel. +48 531 099 692
tel./fax. 32 338 92 92
e-mail: biuro@liderap.pl